Daily Archives: Haziran 25, 2011

“Hareket” nezdinde “1 santim ileri-geri”ciler

Kainat yaratılıştan bu yana hep aynı yörünge doğrultusunda “Hareket” eder.

Astronomi bilimi (Gökbilimi) dersinde olayın nizam boyutunu açıklamak için küçük bir örnek verilir.

Dünya 1 santim güneşe yaklaşsa, dünya kül olur. Buna karşılık dünya güneşten 1 santim uzaklaşırsa donar.

Yani dünya; “Hareket”in nizamından çıkarsa, yörüngesini “1 santim” şaşırırsa akibeti facia olur.

Bu makro örneğini mikroya indirebiliriz. Örneğin dünya örneği yerine “birey“i alabiliriz.

Birey örneğini her sosyal kademeye uyarlayabiliriz. Sonuçta “1 santim ileri-geri” örneğindeki akibet aynı etkiye sahiptir.

İnsanın en büyük vasfı akıl sahibi olmasıdır. Çünkü akıl sana “1 santim” ehemniyetinin inisiyatifini duygusallığa bırakmaz. Karar mekanizmasını gerçek gerekçelere dayalı yönetir. Vereceği karar o an için içine sinmeyebilir, vicdanını sızlatabilir ama yapılması gerekenide yapar ve hoş olmayan akibetin önünü kapatmış olur.

Batı terminolojisinde “prioritet“, doğu terminolojisinde ise “basiret” diye geçer.

Ecdat ise “ya devlet başa, ya kuzgun leşe” diye tarif etmiş.

Öylese akibeti, “Hareket” değil; “Hareket“in yörüngesinden çıkan “1 santim ileri-geri“ciler düşünmeli.

Çünkü onlar ne yaparsa yapsınlar “Hareket” yaratılıştan bu yana aynı vakurla, yörüngesinde, nizamında yoluna devam edecek.

Fatih Oğuz

26 Ocak 2011 / Frankfurt a. Main

*Davamız “Hareket” kavramı ile özdeşleştirilmesinin sebebi
nedir(?) diye kendime sorduktan sonra yukarda yazılanları yazma ihtiyacını
duydum.

Yorum bırakın

Filed under F. Oğuz